Mi is az az online marketing? Sok vállalkozó valami megfoghatatlan, elérhetetlen, ködös képet társít hozzá. Valójában igen egyszerűen egy mondatban úgy fogalmaznám meg, hogy “az internet használatának művészi szintre emelése”. Cselekvésre kell késztetni az embereket, minden erről szól. Az eszköz változó, de a cél ugyanaz.
Sokan még manapság, egy internet uralta világban sem hajlandóak energiát fektetni az online marketingbe. Tervek, stratégiák, sokszor közösségi média használat mentesen tengetik napjaikat. Nem gondolják, hogy a befektetett energia, pénz megtérül. Nem lehet másként. Univerzális törvények érvényesülnek minden esetben az élet minden területén, amibe beleteszed a munkát, annak lesz eredménye. Ennyire egyszerű.
Amire szükséged van/lesz:
- marketing terv, stratégia
- egy kiváló, felhasználóbarát, marketing szempontból megfelelő vevőszerző weboldal
- automatizált rendszer a megrendelések, feliratkozások, hírlevelek kezelésére
- értékesítési tölcsérek, amik neked dolgoznak akkor is, ha épp a hobbidnak hódolsz vagy alszol
- közösségi média jelenlét(cég profiljától, célközönségtől függően akár több felületen- ott kell lenned, ahol a célközönséged tölti az idejét(pl. Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn)
Az online marketing lényege az üzeneted terjesztése az internet segítségével. A közösségi média felületeknek pedig a szolgáltatásod, terméked népszerűsítése a célja. Megalapozzák számodra a vevőszerzést, mindemellett lehetőséget adnak egy másik fontos tényezőre, ami sikerre viheti a válllakozásod, az erős énmárka építésére.
Képzeljük el úgy az online marketinget, mint egy sok apró részből álló kirakóst. Ott sorakoznak a darabkák, amik önmagukban nem kerek egészek, pusztán alkotóelemek. Amint elkezdesz fókuszálni az egyes darabok megfelelő párosítására, kezd kikristályosodni, hogy mindegyiknek megvan a maga helye. Aztán összeáll a kép, a sok kis részlet túlmutat önmagán. Viszont mindegyiküknek megvan a maga szerepe. Ha egyetlen alkotóelem is hiányozna közülük, nem lenne egész, nem létezne a kép. Csak önmaga csonk mivoltában.
Valahol ez az online marketing lényege is. Minden egyes résznek van szerepe. Egymást támogatva lehet a legerőteljesebb hatást elérni.
Csak azért írtam le ezt a kis hasonlatot, hogy megértsd a részek fontosságát, hogy átérezd a velejét, akkor is, ha fogalmad sincs a marketingről. Sokan sokféleképpen leírták már, sokszor szárazan, amit csak a marketinges szakemberek értenek meg. Az én célom az, hogy segítsek átlátni a folyamatokon, az egyes összetevőkön úgy, hogy mindenki számára emészthető legyen. Lépten nyomon azt látom, hogy szakszavakkal dobálóznak az ügyfélnek, akinek fogalma sincs már az egyszerűbb dolgokról sem. Viszont nagyon hálásak tudnak lenni, ha egyszerűen, esetleg példákkal, történetekkel tarkítva mondjuk el nekik ugyanazt. Valljuk be, amikor az orvos felfirkantja a diagnózist, legtöbbünknek fogalmunk sincs mi is a gond, mit írt le, mert nem ezzel foglalkozunk. Számomra ez is a figyelem témakörébe tartozik, hogy az ügyfelünk igényeit tartjuk szem előtt.
A sikeres online marketinget alapvetően három részre bonthatjuk:
- Bevonzás:
Első körben el kell érned, hogy felkeltsd a figyelmet. A nagy zajban ki kell tűnnöd a tömegből. Erre való a közösségi média. Itt kerül képbe a weboldal fontossága is, hisz nem elegendő felcsigázni az érdeklődőket, abból még nem lesz vásárlás. Oda kell terelned őket a minden szempontból lenyűgöző honlapodra. Végig kell őket vezetni az úton a cél felé.
- Konvertálás:
Általánosságban elmondható, hogy legalább hét alkalommal kell kapcsolatba lépnie a potenciális vásárlódnak a márkáddal, mielőtt fogyaszt. Minél több tartalmat fal nálad, és minél több ideje követi a munkásságod már, annál inkább esélyes, hogy ügyfél lesz belőle. Jó úton jársz, ha elkezdik idegenek követni a tartalmaidat, de ez még csak a célhoz vezető út. Meg kell nyerned, hogy tartalomfogyasztóból vásárlóvá váljon.
- Konvertálás 1: amikor egy idegen kapcsolatba lép veled, majd elkezd követni és érdeklik a tartalmaid.
- Konvertálás 2: amikor a tartalomfogyasztód vásárlóvá alakul. Ez sokszor egy hosszabb folyamat része. Ne ringasd magad álomban, nem fog mindenki azonnal vásárolni tőled. Viszont, ha következetesen építed a bizalmat, ha minőségi munkát végzel és törődsz a potenciális vásárlóiddal, jó eséllyel te fogsz azonnal az eszükbe jutni, ha szükségük lesz a termékedre, szolgáltatásodra.
- Transzformáció:
A múltbeli sikereid lesznek a mágnes, amivel a bevonzást erősíted. Egy hiteles referencia, egy elégedett ügyfél többet mond minden szónál. Manapság rendkívül bizalmatlanok az emberek, szeretik biztonságban érezni magukat. Nem csak az élet más területein, hanem vásárlás közben is. Egy sikersztorit könnyedén át tudsz változtatni erős bevonzó tényezővé. Legjobb, ha egy frappáns történetbe bújtatod, ami megérinti az embereket. A történetmesélésnek brutális hatása van, ha még nem használod, kezdd el mihamarabb.
Nagy segítség lehet:
- esettanulmány
- történetek
- videó interjú
- audio interjú
- képek elégedett ügyfelekkel
- ajánlólevelek
A bevonzás eszközei:
- a márkád
- az eredmény, amit el tudnak érni az ügyfeleid a segítségeddel
- ami megkülönböztet versenytársaidtól
Mi az, amivel ki tudsz tűnni a tömegből?
Először is ezeknek kell tudatában lenned, és az egész kommunikációd e köré kell felépítened.
Belevágsz vagy lemaradsz?